TEEMA
Varhainen puuttuminen ja keskeyttämisen ehkäisy
Opintojen eteneminen tai väliaikainen keskeyttäminen
KULMAKIVI
Kohtaaminen ja ohjausosaaminen
ennakointi, eri ohjauksen menetelmät, luottamuksellinen ohjaussuhde, nopea reagointi, tarpeiden kartoitus, tukea tarvitsevan oppijan kohtaaminen, varhainen tunnistaminen
Teeman kulmakivet
- Kartoitetaan palveluiden ja tuen tarpeiden vaikutus alalle hakeutumiseen yhdessä oppijan kanssa.
- Kiinnitetään huomiota poissaoloihin ja reagoidaan niihin nopeasti.
- Toteutetaan tarpeen mukaan erilaisia ohjauksen menetelmiä, kuten ryhmä-, vertais- ja yksilöohjausta.
- Tuetaan keskusteluyhteyttä ja luottamuksellista ohjaussuhdetta oppijan ainutlaatuisuutta kunnioittavalla kohtaamisella.
- Tunnistetaan palvelun ja tuen tarve ennakoiden esimerkiksi hyödyntämällä oppijoista saatavaa taustadataa.
- Tunnistetaan tuen tarve opiskeluvalmiuksissa ja arjen taidoissa heikkojen signaalien avulla.
- Varmistetaan hyvän ohjauksen kriteerien toteutuminen myös tukea tarvitsevan oppijan kohdalla.
Kehitettyjä malleja
Valmennus-pilotti
Valtakunnallinen toimintamalli 2. asteen opintoihin kiinnittymiseksi, läpäisemiseksi ja pudokkuuden ehkäisemiseksi
Nivelohjaaja, nivelvaiheessa opiskelijan ja verkoston tukena siirtymissä peruskoulusta toiselle asteelle
Polunavaaja jatkuvan haun opiskelijan ja verkoston tukena
Ryhmä opinnoissaan etenemättömille
Vaativan erityisen tuen nivelvaiheen ohjausmalli
Varhainen puuttuminen ja keskeyttämisen ehkäisy
Opintojen eteneminen tai väliaikainen keskeyttäminen
Siirtymät työelämään ja jatko-opintoihin
Opinnoista valmistuminen ja suunnan löytäminen jatkoon