TEEMA
Ohjaus koulutuksen aikana
Hakeutuminen koulutukseen ja opintopolun suunta
KULMAKIVI
Henkilökohtaistaminen, toimijuus ja osaamisidentiteetti
oma urasuunnitelma, osaamisen hahmottaminen, osaamisen hankkimisen eri tavat, suunnitelmallinen HOKS-prosessi, tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt, yhdyskuntapalvelun opinnollistaminen
Teeman kulmakivet
- Mahdollistetaan vaihtoehtoiset ja joustavat tavat hankkia osaamista, kuten avoimet ammatilliset opinnot.
- Mahdollistetaan yhdyskuntapalvelussa kerrytetyn osaamisen opinnollistaminen verkostoja laajentamalla ja käytänteitä päivittämällä.
- Ohjataan oppijaa hahmottamaan ja dokumentoimaan omaa osaamistaan.
- Päivitetään osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytänteet ajantasaisiksi ja tarpeenmukaisiksi.
- Toteutetaan suunnitelmallinen ja oppijaa osallistava HOKS-prosessi.
- Tuetaan oppijaa yksilöllisen urasuunnitelman tekemisessä tarjoamalla konkreettisia työkaluja omien vahvuuksien, tavoitteiden ja mahdollisuuksien yhteensovittamiseen.
Kehitettyjä malleja
Henkilökohtaistaminen – Muistilistat
HOKS- ja uraohjauksen malli
OSAAMISEN HANKKIMINEN – Opintopolut ammatillisessa koulutuksessa
Osaamismatka-konsepti
Palvelupolku – Näin toimit Avoimet ammatilliset opinnot -palvelussa
Toiminnallisen yhteistyön timantti
Urheilijan urasuunnittelutyökalu
Yhdyskuntapalvelussa opinnollistaminen
Varhainen puuttuminen ja keskeyttämisen ehkäisy
Opintojen eteneminen tai väliaikainen keskeyttäminen
Siirtymät työelämään ja jatko-opintoihin
Opinnoista valmistuminen ja suunnan löytäminen jatkoon