TEEMA
Ohjaus koulutuksen aikana
Hakeutuminen koulutukseen ja opintopolun suunta
KULMAKIVI
Oppijan hyvinvointi, osallisuus ja tulevaisuususko
motivaatio ja itseohjautuvuus, omat valinnat, opintoihin kiinnittyminen, opintoihin sitoutuminen, opiskeluvalmiudet, perustaidot, toimintakyvyn
arviointi, vertaistuki
Teeman kulmakivet
- Ohjataan oppijaa tekemään omat ammatilliset tulevaisuuden suunnitelmansa tarjoamalla tapoja hahmottaa omia tavoitteitaan ja dokumentoida omaa osaamistaan.
- Osallistetaan oppija omien tuen tarpeidensa arvioimiseen esimerkiksi tarjoamalla työkaluja omien voimavarojen arvioimiseen.
- Tarjotaan opintoja opiskeluvalmiuksien ja perustaitojen kehittämiseen.
- Tuetaan opintoihin kiinnittymistä ryhmäyttämällä oppijoita vertaistoiminnan avulla.
- Vahvistetaan oppijan itseohjautuvuutta, motivaatiota ja tulevaisuususkoa tarjoamalla työkaluja omien vahvuuksien, voimavarojen ja mahdollisuuksien kartoittamiseen.
- Vahvistetaan oppijan kiinnittymistä opintoihin tukemalla kaverisuhteiden muodostumista myös vapaa-ajantoiminnassa.
Kehitettyjä malleja
Valmennus-pilotti
Digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR
Hyvinvoiva amis -työkalu
Keskeyttämisestä kohtaamiseen
Osaamismatka-konsepti
PERUSTAITOJA KOHENTAVA VALMENNUSJAKSO MOODLE VERKKO- OPPIMISYMPÄRISTÖSSÄ
Polkuja tukemassa – Vertaistukivalmennus nuorille
Polunavaaja jatkuvan haun opiskelijan ja verkoston tukena
PYRY-lautapeli
Ruori-erityisen tuen tarpeen arviointimenetelmä
Siltoja siirtymiin
Vaativan erityisen tuen nivelvaiheen ohjausmalli
Vetovoimalan vertaisryhmätoiminta nivelvaiheessa
Varhainen puuttuminen ja keskeyttämisen ehkäisy
Opintojen eteneminen tai väliaikainen keskeyttäminen
Siirtymät työelämään ja jatko-opintoihin
Opinnoista valmistuminen ja suunnan löytäminen jatkoon