TEEMA
Siirtymät koulutukseen
Hakeutuminen koulutukseen ja opintopolun suunta
KULMAKIVI
Henkilökohtaistaminen, toimijuus ja osaamisidentiteetti
joustavuus osaamisen hankkimisessa, koulutukseen hakeutumisen eri tavat, oma urasuunnitelma, oppijan tavoitteet, osallistava HOKSprosessi, tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt, yhdyskuntapalvelun
opinnollistaminen
Teeman kulmakivet
- Huomioidaan eri tavat hakeutua koulutukseen, kuten esimerkiksi nivelvaiheen koulutusten tarjoamat mahdollisuudet.
- Mahdollistetaan yhdyskuntapalvelussa kerrytetyn osaamisen opinnollistaminen verkostoja laajentamalla ja käytänteitä päivittämällä.
- Ohjataan oppija asettamaan tavoitteensa työelämään ja/ tai jatko-opintoihin jo opintojen alkuvaiheessa.
- Ohjataan vaihtoehtoisiin ja joustaviin tapoihin hankkia osaamista, kuten avoimet ammatilliset opinnot.
- Osallistetaan oppija HOKSprosessiin ja päivitetään HOKSia suunnitelmallisesti.
- Päivitetään osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytänteet ajantasaisiksi ja tarpeenmukaisiksi.
- Tuetaan oppijaa yksilöllisen urasuunnitelman tekemisessä tarjoamalla konkreettisia työkaluja omien vahvuuksien, tavoitteiden ja mahdollisuuksien yhteensovittamiseen
Kehitettyjä malleja
HENKILÖKOHTAISTAMINEN – Muistilistat
HOKS- ja uraohjauksen malli
Maahanmuuttajien hakeutumisen ja opintojen alkuvaiheen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla
Perehtyminen ravitsemuspalveluihin -siltakoulutus perustutkinto-opintoihin
OSAAMISEN HANKKIMINEN – Opintopolut ammatillisessa koulutuksessa
Saattajamalli
Sampo-ohjaussivusto
Uraohjauksen malli ammatilliseen koulutukseen
Uraohjaus osaksi oppilaitoksen arkea
Urheilijan urasuunnittelutyökalu
Valma-tietoisuuden lisäämistä verkostoilla ja yhteistyöllä
Yhdyskuntapalvelussa opinnollistaminen
Varhainen puuttuminen ja keskeyttämisen ehkäisy
Opintojen eteneminen tai väliaikainen keskeyttäminen
Siirtymät työelämään ja jatko-opintoihin
Opinnoista valmistuminen ja suunnan löytäminen jatkoon