TEEMA

Siirtymät koulutukseen

Hakeutuminen koulutukseen ja opintopolun suunta

KULMAKIVI

Henkilökohtaistaminen, toimijuus ja osaamisidentiteetti


joustavuus osaamisen hankkimisessa, koulutukseen hakeutumisen eri tavat, oma urasuunnitelma, oppijan tavoitteet, osallistava HOKSprosessi, tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt, yhdyskuntapalvelun
opinnollistaminen

Teeman kulmakivet

  • Huomioidaan eri tavat hakeutua koulutukseen, kuten esimerkiksi nivelvaiheen koulutusten tarjoamat mahdollisuudet.
  • Mahdollistetaan yhdyskuntapalvelussa kerrytetyn osaamisen opinnollistaminen verkostoja laajentamalla ja käytänteitä päivittämällä.
  • Ohjataan oppija asettamaan tavoitteensa työelämään ja/ tai jatko-opintoihin jo opintojen alkuvaiheessa.
  • Ohjataan vaihtoehtoisiin ja joustaviin tapoihin hankkia osaamista, kuten avoimet ammatilliset opinnot.
  • Osallistetaan oppija HOKSprosessiin ja päivitetään HOKSia suunnitelmallisesti.
  • Päivitetään osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytänteet ajantasaisiksi ja tarpeenmukaisiksi.
  • Tuetaan oppijaa yksilöllisen urasuunnitelman tekemisessä tarjoamalla konkreettisia työkaluja omien vahvuuksien, tavoitteiden ja mahdollisuuksien yhteensovittamiseen

Siirtymät koulutukseen

Hakeutuminen koulutukseen ja opintopolun suunta

Siirry teemaan

Ohjaus koulutuksen aikana

Hakeutuminen koulutukseen ja opintopolun suunta

Siirry teemaan

Varhainen puuttuminen ja keskeyttämisen ehkäisy

Opintojen eteneminen tai väliaikainen keskeyttäminen

Siirry teemaan

Siirtymät työelämään ja jatko-opintoihin

Opinnoista valmistuminen ja suunnan löytäminen jatkoon

Siirry teemaan